Földön és vízen a Matka-kanyonban | Észak-Macedónia

Úgy esett, hogy a Matka-kanyonban egy, a tó felett szálló sárga pillangó meglibbentette szárnyait. Ez olyan végeláthatatlan láncreakciót indított el, amely előidézte, hogy végül repjegyet vettem Észak-Macedóniába. Szkopje sajátos szépségéről máskor fogunk vitatkozni, először is elutazunk a Matka-kanyonig. Csónakázunk egyet, csöppet túrázgatunk, levezetésképpen pedig kiülünk egy napos sziklára, ahol az egész szurdokvölgyet belátva konstatáljuk: mi vagyunk a világ urai!

Hogy menjünk a kanyonig?

A Matka-kanyon Szkopjétől 15 kilométerre fekszik, lényegében egy mesterségesen kialakított víztározó, mely a Treska folyó felduzzasztásával jött létre, és lett Észak-Macedónia egyik turistamágnese. Tényleg pazar hely! A környéken több kolostor is fellelhető, a Matka-tavon kajakozhatunk, hajózhatunk, befizethetünk barlangnézőbe.

És tényleg pofonegyszerű eljutni!

Egyrészt elindulhatunk taxival (beszámolók alapján kb. 1000-1500 dénár, 1 MKD=5-6 HUF), vagy, ha igyekszünk megspórolni egy vacsora árát, mehetünk a 60-as busszal is. Én örömkönnyeket hullatok egy rám mosolygó pljeskavicáért, tehát mindenki kitalálhatja melyik opció győzött.

Legjobb hely, a buszpályaudvar

A központi buszpályaudvaron rohangáltunk egy ideje Dáviddal, mint két hiperaktív tinédzser. Jegyet akartunk venni mindenáron! Eme hétköznapi tevékenység meglepően szövevényesen alakult, bár kutatás közben több segítőkész szkopjei lakossal futottunk össze. Először is ott volt a tintakék egyenruhás helybeli BKV ellenőr úr, aki a terminál túlsó végébe mutatott, így eljutottunk a fess, fegyveres katonákhoz, akik a helyi erők – a 70 feletti nyugdíjas csapat – segítségével rámutattak a távolban egy napfényben csillogó alumínium kioszkra. Mekkora hatalma van külföldön egy levegőbe emelt mutatóujjnak? A kioszkban persze nem ült senki.
Az alumínium bódé ikerpárja várt minket a pályaudvar túloldalán egy pénztáros hölggyel. Elmondtam mit szeretnénk, majd a következő három perc történéseiről csak találgatni tudunk. Heves vita alakult ki a jegyeinkről a pénztáros hölgy és a sorban mögöttünk álló cingár úriember között. Jegyet nem kaptunk, a busz pedig indult. Siettünk még egy picit a 60-as megállóig. A sofőr, az ötvenes éveit taposó macedón Sancho Panza nem először találkozhatott jegy nélküli kelet-európai turistával, mert tett egy nagylelkű karmozdulatot, s ingyen elvitt minket a kanyonig. Szeretjük a Balkánt, szeretjük Sanchot!
(buszmenetrendet ITT találtam, egyéb infó a buszozásról ITT)

Negyven perc elteltével a végállomáson lepattantunk a járgányról és további fél órát ballagtunk, míg elértük a duzzasztógátat, hamarosan pedig csónakba szálltunk.

Földön, vízen

Az ember mindig nagyobb bizalommal fizet olyan helyen, ahol egyértelműen kiteszik az árakat bazinagy számokkal, melyet még gyengén látó diszlexiások is könnyedén el tudnak olvasni. Azt hisszük, így nem vernek át… Így volt ez a hajóállomáson is: 4 euró/200 dénár egy motorcsónakos túra a kanyonban.

Ez kell nekünk! – gondoltam magamban, aztán hirtelen már a csónakban is voltunk, csak ketten Dáviddal – na, meg persze a motorcsónakunk kapitánya. Tömény romantika, motorzaj, vízcseppek a napszemüvegen! Megbeszéltük kapitányunkkal, hogy nem hoz vissza minket a ,,kikötőjébe” a kanyontúra után, inkább kirak a parton, hogy visszasétálhassunk a túraútvonalon. Alig telt el 10 perc az állítólagos fél órás vízi kalandból, már pakolt ki minket, mint kelet-európai menekülteket a partra. Elég rosszul is esett.

Vagy tíz percig galádul átverve éreztem magam, ami tovább is tartott volna, ha a szurdokvölgybe beleső napsugarak és a mélyben kanyargó Matka-tó el nem tereli a gondolataimat. 23 fok volt, csend, a túraútvonal korlátjai pedig balkánosan veszélyesek. Egyszóval tökéletes!

Lehuppantam egy sziklára. Olykor szükségem van arra, hogy leheveredjek, ne siessek tovább. Bennem is elkezdjen leülepedni az élmény, a fejemben lévő automata fényképezőgéppel megörökítsem a környezetet.

Akkor úgy esett, hogy a Matka-kanyonban egy, a tó felett szálló sárga pillangó újra meglibbentette szárnyait, amely előidézte, hogy valaki ebben a pillanatban épp repjegyet keres Észak-Macedóniába.